Elke dag mediteren

| | 0 Reacties

Eerder schreef ik dat ik een maand lang elke dag mediteer. Het plan was om elke dag minimaal 15 minuten te mediteren. We zijn nu twee weken verder en is het tijd voor een update.

Het gaat goed met dagelijks mediteren. In de afgelopen twee weken heb ik elke dag gemediteerd, op twee dagen na. Tijdens die 2 dagen kwam het er niet van. De rest van de dagen heb ik netjes een kwartier tot drie kwartier gemediteerd.

De meditatie zelf gaat erg wisselend. Soms kan ik redelijk snel mijn gedachten beperken en mij goed focussen op mijn buikademhaling. Vaak lukt dat helemaal niet goed. De gedachten blijven binnenstromen en kan ik het niet uitzetten. Het tellen van de ademhalingen helpt soms wel, maar vaak ook niet. Het helemaal uitschakelen van gedachten lukt volgens mij nooit. Er zijn altijd wel wat gedachten. Dat is niet erg. Zolang je er maar van bewust bent en je aandacht weer terugbrengt naar de ademhaling.

Of je weinig of veel gedachten hebt tijdens mediteren maakt eigenlijk niet uit. Het gaat er bij mediteren om dat je je aandacht hebt bij je ademhaling. Als je telkens je aandacht terugbrengt naar de ademhaling dan heeft de meditatie hoe dan ook effect.

Soms ervaar ik tijdens het mediteren na een tijd een soort diepere ontspanning. De diepe buik ademhaling gaat vanzelf en gedachten verdwijnen gemakkelijker naar de achtergrond zodra ik ze waarneem. Deze diepe staat van rust geeft echt een geweldig gevoel. Dat wil ik vaker ervaren.

Na twee weken dagelijks mediteren ben ik rustiger geworden, ervaar ik minder stress en ik heb meer geduld gekregen.

Ik ben erg tevreden met wat elke dag mediteren mij nu al brengt. Na twee weken dagelijks mediteren kan ik concluderen dat het een positief effect op mijn leven geeft. Minimaal eens per dag merk dat ik op een situatie anders reageer dan ik zou doen toen ik nog niet dagelijks mediteerde. Ik ga de maand zeker vol maken!

Ondertussen probeer ik de dingen die ik doe meer bewust te doen, zonder aan andere dingen te denken. Dingen doen in het hier en nu helpt de gedachtestroom tot rust te brengen, te ontspannen en ook stress en piekeren te verminderen.

Welke veranderingen merk jij door regelmatig mediteren?

Tags: Gelukkig zijn Mediteren Ontspannen

Deel deze blogpost

Reacties

Laat als eerste een reactie achter! Reacties zijn altijd welkom.

Laat een reactie achter Ja, leuk! Altijd welkom!

Velden met een * zijn verplicht.

*

*

* Wordt nooit openbaar gemaakt