Gelukkiger door mediteren

| | 0 Reacties

Meer rust. Meer focus. Meer liefde. Meer betrokkenheid. Gewoon gelukkiger zijn. Dit zijn de doelen die ik de komende maand mezelf gesteld heb.

Vanaf nu ga ik dagelijks mediteren. 15 minuten per dag. Een maand lang. Mijn doelen bereik ik door elke dag te mediteren. Dat weet ik zeker. Als je vanuit kalmte en in een ontspannen toestand je leven kan leiden, zul je meer geluk ervaren. Dat is mijn theorie. Ik vind dat geluk niet alleen van externe factoren afhankelijk is. Geluk komt van binnen. Jouw innerlijke toestand bepaalt voor een groot deel jouw geluk.

Ik vind mediteren erg lekker. En na het mediteren voel ik me ook erg lekker, ontspannen en meer gefocust. Ik vind het moeilijk te ontspannen en heb last van stress. Daarom heb ik 10 weken lang een beginnerscursus yoga gedaan. Als afsluiting deden we een ontspanningsoefening. Yoga vond ik leuk, maar door mijn aandoening werd ik er duizelig van. Daarom ging ik er niet mee verder. Het effect van de ontspanningsoefening greep me. Yoga is in feite ook een vorm van mediteren. Je probeert elke beweging en houding met je volledige aandacht te doen. Maar ik mediteer te weinig, vind ik. Ik mediteer af en toe wel, maar erg onregelmatig. En soms een langere tijd niet. Ik kom er dan niet aan toe of ik vergeet het. Elke keer wanneer ik wél mediteer, denk ik weer "dit moet ik vaker doen". Een tijd lang had ik de wekker op mijn smartphone ingesteld. Elke dag ging de wekker af op een vaste tijd. Dan was het tijd om te mediteren. Maar vaak kwam het niet uit. En zo ging het elke dag. Die wekker heb ik maar uitgezet. Dat had geen zin. Kies een tijd die je het beste uitkomt. Dat kan elke dag een andere tijd zijn.

Mediteren

Gelukkiger worden door mediteren

Maar vanaf nu gaat het anders! Ik heb mij voorgenomen om dagelijks te mediteren. Één maand lang. Als het goede resultaten geeft dan ga ik er na deze maand natuurlijk mee door.

Ik mediteer op een hele eenvoudig manier. De ademhaling meditatie. Dit is één van de eenvoudigste meditatievormen die bestaan en direct ook de meest gangbare voor beginners. Meestal mediteer ik 15 minuten. Dat is al voldoende. Je mag natuurlijk zo lang mediteren als je wilt.

Wat moet je doen bij Ademhaling meditatie

  • Zoek een rustig plekje waar je niet gestoord kan worden
  • Ga op een stoel zitten, of in de lotushouding, of in de kleermakerszit. Als als zitten niet gaat kan je ook gaan liggen, maar zitten heeft de voorkeur omdat je dan minder snel in slaap valt, want dat is niet de bedoeling
  • Leg één hand of twee handen op je buik; leg ze aan de bovenkant van je buik net onder je longen. Voel wat je buik doet als je adem haalt
  • Doe je ogen dicht of kijk naar een vast punt voor je
  • Probeer diep in en uit te ademen
  • Concentreer je op je ademhaling; hou je aandacht bij je ademhaling, denk aan niets anders. Als je merkt dat je aandacht afdwaalt breng het da rustig weer terug naar de ademhaling. Word niet boos
  • Ontspan alle spieren en laat je tong loskomen van je gehemelte, blijf wel recht op zitten om goed te kunnen ademen
  • Doe dit zo lang als je wilt

Dit is het enige wat je hoeft te doen.

Als het niet lukt om de aandacht bij je ademhaling te houden, dan kan het helpen de lengte van je ademhalingen te tellen. Als je inademt begin je met tellen tot het moment dat je uitademt. Tijdens het uitademen tel je opnieuw. Pauzeer even 2 tellen en adem dan opnieuw in en ga tellen. Wat je ook kan doen is de ademhalingen te tellen. Tel één op de inademing en 2 op de uitademing. Tel door tot 10 en begin dan opnieuw.

Probeer diep adem te halen "met je buik". De buikademhaling is de beste manier van ademhalen.

Als je eenmaal goed in en uit ademt mag je je handen in je schoot leggen.

Hierbij meditatiemuziek om in de flow te komen:

Mediteer jij ook? Wat heeft het jou gebracht? Goede tips en ideeën mogen ook gedeeld worden!

Tags: Gelukkig zijn Mediteren Ontspannen

Deel deze blogpost

Reacties

Laat als eerste een reactie achter! Reacties zijn altijd welkom.

Laat een reactie achter Ja, leuk! Altijd welkom!

Velden met een * zijn verplicht.

*

*

* Wordt nooit openbaar gemaakt