Gratis 30 kilo afvallen

| | 1 Reactie

Gratis afvallen zonder dure shakes, pillen, diëten, boeken? Ik ben gratis 30 kilo afgevallen met mijn methode. Ik ben nu nog steeds dun en ik ben alweer 10 jaar geleden afgevallen! Mijn methode werkt. Ook op de lange termijn.

Vertel me hoe ik gratis kan afvallen!

Als kind had ik een normaal gewicht. In de pubertijd begon mijn gewicht toe te nemen. Ik hou van lekker eten en vooral veel eten. Op mijn 18e was ik op mijn zwaarst en woog ik 120 kilo. Ik ben toen 5 kilo afgevallen. Tot mijn 27ste heb ik dat gewicht weten te behouden. Ik was niet gelukkig met mijn gewicht, schaamde me voor mijn omvang en wilde al heel lang afvallen. Maar ik deed het niet. Ik was niet alleen dik, maar had daarnaast het uithoudingsvermogen van een baksteen. Op mijn 27ste bedacht ik dat het zo niet langer kon. Ik bedacht hoe ik het afvallen het beste aan kon pakken. Ik geloofde niet in diëten, wilde geen jojo effect en wilde niet aan de shakes. En in wonderpillen geloofde ik al helemaal niet.

Mijn conclusies om succesvol af te vallen

  1. Gezond afvallen doe je het beste door gezonder en vooral minder eten en door te gaan sporten

    Je moet wel genoeg blijven eten. Je moet geen honger hebben, want dat is niet goed. Je beperkt dus het aantal calorieën dat je binnen krijgt. Door beweging verbrand je meer calorieën. Dat samen zorgt er voor dat je meer calorieën verbrand dan je binnen krijgt.

  2. Om af te vallen én het gewicht er af te houden is een verandering van levensstijl nodig voor de rest van je leven

    Als je bent afgevallen en je gaat vervolgens weer op de zelfde manier eten als vroeger dan kom je weer aan. Dat geldt ook als je bent afgevallen met shakes. Nadat je bent afgevallen moet je een nieuwe balans vinden zodat je niet weer aankomt.

Ik heb “mijn” methode zelf bedacht en ik sta er helemaal achter. Toevallig is dit ook een van de meest gezonde manieren om gezond af te vallen en je nieuwe gewicht te behouden. Deze manier is de meest gebruikelijke manier om gezond kilo's af te vallen en je nieuwe gewicht te behouden. Ik had dus bedacht wat veel andere mensen ook hadden bedacht.

Het Voedingscentrum en de sportinstructeurs van het TV programma Obese hebben precies dezelfde ideeën over gezond afvallen en bewegen als ik.

Natuurlijk zijn er bedrijven die je anders willen laten geloven. Ze zeggen dat je met shakes, speciale voeding, dieetboeken, pillen en dure diëten kunt afvallen. Ze hebben vaak gelijk, je valt af, maar het gaat vooral om geld verdienen. Bedrijven laten je graag geloven dat je afvalt zonder er verder iets voor te doen of te laten. In de praktijk werkt het helaas wat gecompliceerder. Vaak is het resultaat maar tijdelijk. Je valt wel af, maar zodra je weer “normaal” gaat eten kom je net zo hard weer aan. Vaak wordt je dan iets zwaarder dan voorheen. En dat is het beroemde jojo effect.

Zolang je je huidige levenswijze niet aanpast zul je altijd weer aankomen. Als je structureel op een gezond gewicht wilt blijven volg dan “mijn” methode.

Als er een reden is waardoor je veel bent aangekomen is het belangrijk dat je eerst de oorzaak aanpakt. Is bijvoorbeeld een dierbare overleden en je verliest je daardoor in eten, verwerk dan eerst het verlies. Neem daarvoor de tijd. Het is natuurlijk gemakkelijker gezegd dan gedaan. Zoek hulp als je er zelf niet uitkomt. Dit is maar een voorbeeld. Er zijn heel veel verschillende redenen te bedenken waardoor je je verliest in eten. Ga bij jezelf na of je eerst iets moet aanpakken zodat je je leven succesvol kan veranderen. Als je de oorzaak van je overgewicht niet aanpakt hou je het niet vol en kom je weer aan.

Mijn afvalmethode voor gratis afvallen

  • Je eet genoeg, je hebt geen honger
  • Je mag eten wat je wilt zolang het gezond is. Je hoeft niet bepaalde voedingsstoffen te laten staan, zoals koolhydraten.
  • Je eet minder dan je gewend bent. Je kan de calorieën tellen of het gewicht van de maaltijd, maar je mag het ook op gevoel doen.

Zolang je meer calorieën verbrand dan je binnen krijgt val je af. Je krijgt minder calorieën binnen door gezond en minder te eten. Probeer eten en drinken te vermijden met veel suiker, want daar zitten veel calorieën in. Je kan meer calorieën verbranden door te bewegen. Je hoeft niet eens fanatiek te sporten, bewegen is voldoende.

Het is een methode die niet helemaal voor je uitgestippeld is. Je valt af door op je gevoel af te gaan. En door mijn tips te op te volgen natuurlijk.

Wat heb je nodig om gratis af te vallen

Deze zaken zijn cruciaal om af te vallen en te zorgen dat de kilo's er af blijven:

  1. Bewustwording
  2. Motivatie
  3. Doelen stellen
  4. Bewust eten
  5. Bewegen

Bewustwording

Afvallen begint met bewustwording. Je leest deze blogpost en dat geeft aan dat je bezig bent met je gewicht. Veel lezen over afvallen, gezond eten en bewegen is natuurlijk heel goed. Ik adviseer je om direct de stap te zetten en het geleerde in de praktijk te brengen. Je moet een nieuwe levensstijl aanleren en oude patronen doorbreken. Dat is de grootste verandering en dat is niet altijd even makkelijk. Je zult merken dat het soms met vallen en opstaan gaat. Wanneer eet je genoeg en wanneer net te veel? Het is belangrijk dat je je verantwoordelijkheid neemt. Jij bent degene die er voor kan zorgen dat je afvalt. Niemand anders. Natuurlijk is het makkelijk een dieet de schuld te geven of iemand anders, maar zo werkt het in de praktijk vaak niet. Als je wilt afvallen zoek het dan bij jezelf en neem je eigen lot in handen.

Motivatie om af te vallen

Wat is jouw motivatie om af te vallen? Wil je voor jezelf afvallen, omdat het gezonder is, omdat je wilt kunnen spelen met je kinderen, omdat je de veters van je schoenen niet meer kunt strikken? Of wil je afvallen voor een ander, omdat het zo hoort of voor de maatschappij? Het gaat er om dat je gelukkig bent met je gewicht. Als je nu gelukkig bent, hoef je niet perse af te vallen. Het gaat er om wat jij vindt en niet wat de maatschappij van je verwacht.

Val dus voor de juiste redenen af en maak dat een doel in je leven. Daarmee komen we op een ander soort motivatie, namelijk gemotiveerd zijn. Motivatie is het belangrijkste van afvallen. Als je gemotiveerd bent dan laat Je makkelijker ongezond eten staan omdat je een doel voor ogen hebt en dat doel wilt halen. Je hebt motivatie nodig om net genoeg te eten, om ongezonde tussendoortjes te laten staan, en om elke keer te gaan sporten. Motivatie bouwt zich vaak op. Bij mij wel tenminste. De motivatie bouwt bij mij op tot een bepaalde grens is bereikt en dan ga ik ervoor. Ik blijf gemotiveerd tot mijn doel bereikt is. Hou je doel altijd voor ogen en put er kracht uit als je het moeilijk hebt!

Heb je moeite je doel voor ogen te houden? maak het dan visueel, print het uit en hang het bijvoorbeeld op de koelkast!

Beter afvallen door doelen te stellen

Je blijft beter gemotiveerd door jezelf doelen te stellen. Je werkt ergens naartoe en dat houdt je gemotiveerd. Zo werkt het bij mij. Je stelt het aantal kilo's vast dat je wilt afvallen.

Het beste kan je jezelf een realistisch korte termijn doel stellen. Je eerste doel is bijvoorbeeld 5 kilo afvallen. Dat klinkt weinig, maar geloof me, het werkt zo het beste, ook als je bijvoorbeeld in totaal 25 kilo af wilt vallen. Als je namelijk die 25 kilo als doel stelt heb je grote kans dat je je motivatie kwijt raakt. Dat doel ligt te ver weg. Je valt voor je gevoel te langzaam af, het duurt te lang en je moet nog zoveel kilo's. Je motivatie verdwijnt en je vraagt je af waarvoor je het allemaal doet. Nou, je valt af voor jezelf! Toch?! Zodat jij je beter, gezonder en gelukkiger voelt! Beter is dus om je korte termijn doel vast te stellen op 5 kilo afvallen. Dat is dicht genoeg bij om gemotiveerd te blijven. Je voelt je trots als een pauw als je jouw doel hebt bereikt! Daarna stel je direct een nieuw doel vast. Bijvoorbeeld weer 5 kilo. Ook hier geldt hou het realistisch en op korte termijn haalbaar. De eerste 5 kilo is er af, dus de volgende 5 kilo moet toch ook lukken! Hou je motivatie vast en ga er voor!

Afvallen en gemotiveerd blijven

Mijn korte termijn doel was ook 5 kilo afvallen. Elke week had ik een tussen doel, om nog beter mijn motivatie vast te houden. Mijn tussen doel was elke week 0,75 tot 1 kilo er af.

Ik weet hoe het is om het doel te bereiken. Soms kan het zwaar zijn. Maar hou je doel voor ogen en zet door! Je krijgt er zoveel voor terug!

Om te controleren of ik op schema lag stond ik elke week op een vaste dag op de weegschaal. Ik raad je aan dat ook te doen. Weeg je bijvoorbeeld elke vrijdagochtend direct na het opstaan voordat je iets hebt gegeten en gedronken. Schrijf elke keer dat je weegt je gewicht op.

Lig je op schema? Goed gedaan! Ga zo door.

Loop je achter op je afvalschema? Geen probleem! Laat dit aanleiding zijn nog gemotiveerder te worden!

Als ik mijn weekdoel niet haalde raakte ik niet gefrustreerd. Ik werd juist nog gemotiveerder om de volgende week wél mijn doel te halen. Mijn volgende week doel werd dan gewoon weer maximaal 1 kilo. Je moet realistisch blijven. Ga pas weer de volgende vaste dag op de weegschaal staan. Elke dag wegen heeft geen zin.

Als het nu weer niet lukt is het een idee om je tussen doel te evalueren. Is het tussen doel realistisch genoeg? Stel je doel wat bij, door er wat af te halen.

Het afvallen moet ook niet te snel gaan. Het schijnt het gezondst te zijn als je beheerst afvalt. Hou als richtlijn maximaal 1 kilo per week aan.

Als je al wat langer bezig bent dan zul je merken dat kleding wat losser gaat zitten. Dat motiveert ook! Bedenk voor jezelf wat afvallen met je doet en hou dat voor ogen. Zo hou je je motivatie makkelijker vast.

Afvallen door bewust eten

De basis ligt in het aanpassen van je voeding en de hoeveelheid voeding die je per dag eet. Het is belangrijk dat je daar de grootste verandering in aan brengt. Onthoud ook dat het gevoel van verzadiging pas na een half uur na je eerste hap zijn intrede doet. Je merkt het dus pas vaak achteraf. Je kan een eet dagboek bijhouden. Daarin schrijf je op wanneer je genoeg hebt gegeten zonder teveel te hebben gegeten. De volgende keer weet je dan precies hoeveel je nodig hebt om een verzadigd gevoel te krijgen. Sommige mensen vinden het fijn om calorieën te tellen. Ik weeg mijn eten met een simpele keukenweegschaal. Sommige mensen vinden dat overdreven, maar ik voel me er goed bij. Zo weet ik dat ik aan een warme maaltijd van 250 tot 300 gram genoeg heb. Als ik mijn eten niet weeg dan weet ik van mijzelf dat ik veel te veel op schep. Test het maar eens. Schep een normale hoeveelheid op en weeg dat eens. Trek het gewicht van het bord er af. Je zult zien dat je ongemerkt meer dan 400 gram op je bord heb liggen. En je weet hoe het gaat. Als het op je bord ligt dan gaat het op. Er zit iets in veel mensen waardoor het bord leeg moet. Je hebt er geen controle op. Ook daardoor weeg ik het. Als ik teveel heb opgeschept kan ik het niet laten staan.

Een volwassen man verbruikt per dag ongeveer 2.500 calorieën en een volwassen vrouw ongeveer 2.000 calorieën. Als je meer calorieën verbruikt dan er binnenkomt val je af. Beperk dus je calorie inname door gezond te eten en snacks te laten staan.

Ik adviseer je vaker te gaan eten. Ja echt. Eet vaker! Maak de porties wel kleiner. Eet 6 keer per dag in plaats van 3 keer. Zo hoef je geen tussendoortjes meer te eten en kom je minder snel in de verleiding om te snacken. Je hebt nooit meer honger! Vermijd eten en drinken met veel suiker. Sla nooit het ontbijt over. Ontbijten is belangrijk om de verbranding van calorieën op gang te brengen. Eet gewoon een lekker stevig ontbijt met bijvoorbeeld magere Franse kwark en muesli met rozijnen en een handje noten. Als ik 's ochtends te weinig eet, begin ik 's middags en 's avonds te snacken. Eet dus genoeg.

Het is belangrijk dat geen honger hebt. Als je vaak honger hebt raakt de optimale verbranding van calorieën in je lichaam in de war. De verbranding van calorieën in je lichaam is dan niet meer optimaal. En je wilt juist veel calorieën verbranden want zo val je af. Dit heeft te maken met je stofwisseling. Als je namelijk te weinig eet, denkt het lichaam dat het alles wat wél binnenkomt op moet slaan als reserve, dus vet. Je valt daardoor juist niet af. Je lichaam komt in een soort spaarstand te staan. Als je dus regelmatig eet dan denkt je lichaam dat er toch wel genoeg binnenkomt en slaat het niet op als vet.

Een dieet werkt vaak tijdelijk en je stofwisseling (de verbranding van calorieën) wordt er vaak heel traag van. Als je stopt met het dieet kom je weer aan. Daarom is een verandering van levensstijl noodzakelijk. Het is belangrijk dat je de rest van je leven je voeding en levensstijl aanpast. Je leven lang gezond eten en bewegen. Het is niet alleen goed om op gewicht te blijven, het is ook nog eens heel erg gezond voor je lichaam.

Als je het moeilijk vindt om een balans in je voeding te krijgen of je weet niet zeker wat je wel en niet kan eten, kan je een diëtist vragen je te ondersteunen. Een diëtist geeft je adviezen over gezonde voeding. Het kan geen kwaad eens een afspraak te maken. Kijk in het vergoedingenoverzicht van je zorgverzekeraar of dit vergoed wordt en hoeveel afspraken maximaal vergoed worden. Het vergoedingenoverzicht vindt je op de website van je zorgverzekeraar. Kan je het vergoedingenoverzicht niet vinden, bel dan even met je zorgverzekeraar. Ze kunnen het waarschijnlijk zo vertellen.

Lees op internet over voeding en doe daar je voordeel mee. Leer daarnaast lekker koken! Met verse ingrediënten. Verse ingrediënten zijn vaak veel lekkerder dan uit pot of blik en bevatten meer vitamines.

Maak gebruik van slimme trucjes:

  • Gebruik een kleiner bord. Op een groot bord schep je ongemerkt meer op. Op een kleiner bord lijkt dezelfde hoeveelheid ineens veel meer. Daardoor eet je minder.
  • Drink water voor het eten. Water wekt de eetlust op, maar aan de andere kant vult het je maag waardoor je eerder een verzadigd gevoel krijgt.
  • Drink water, koffie of thee. In frisdranken zit vaak erg veel suiker. In light producten zitten vaak veel zoetstoffen die niet heel gezond schijnen te zijn.
  • Halveer het beleg op boterhammen. Onthoud dat de meeste voedingsstoffen in de boterhammen zit en meestal niet in het beleg. Natuurlijk zijn er uitzonderingen. Pindakaas is heel gezond. Er zitten veel goede oliën en vetten in. Maar eet het met mate want het bevat veel calorieën.

Bewegen

Je wilt meer energie verbruiken dan er binnenkomt. Je lichaam gaat dan de reserves aanspreken, vet, dus val je af. Door te bewegen verbrand je meer energie. Je hoeft echt niet intensief te gaan sporten. Als je dat wel wilt is dat natuurlijk super goed. Als je dagelijks beweegt verbrand je ook meer energie dan wanneer je niets doet. Beweeg of sport op vaste dagen. Met een vast patroon is het gemakkelijker jezelf er toe te zetten. Je stelt je er van te voren op in dat je gaat bewegen en dan doe je het ook echt sneller.

Tips om meer te bewegen:

  • Pak zoveel mogelijk de fiets
  • Neem zoveel mogelijk de trap in plaats van de lift
  • Werk lekker in de tuin. Heb je geen tuin, werk dan in de tuin van een vriend/vriendin/familielid; Zijn jullie beide blij en je leert er ook nog van
  • Wandel in de pauze een blokje om in plaats van in de kantine te zitten
  • Wandel na het avondeten een blokje om
  • Loop lekker een stuk met de hond. Heb je geen hond, leen er dan eentje van iemand!
  • Ga stofzuigen, ramen lappen, opruimen, gras maaien en doe andere huishoudelijke werkzaamheden

Overleg met je huisarts als je als je wilt gaat sporten en dit nog nooit hebt gedaan. Je huisarts kan je tips geven waar je op moet letten. Als je veel overgewicht hebt is het ook verstandig eerst met je huisarts te overleggen.

Toen ik begon met afvallen ben ik gaan spinnen op een spinningbike. Dat is een hometrainer, maar dan een supersportieve versie daarvan. Het werkte super goed. Het is beter voor de gewrichten dan bijvoorbeeld met overgewicht hardlopen. Ik zat 3 keer per week een uurtje op de spinningbike. Muziekje erbij en gaan! Eerst goed opwarmen, dus langzaam beginnen. Dan lekker hard fietsen. Dat gaf mij een goed gevoel. Daarna goed afkoelen, dus ook weer rustig aan. Tijdens het sporten en daarna voldoende drinken om het vochtverlies door zweten weer aan te vullen. Op den duur was ik wel op spinningbike uitgekeken. Ik kocht een sportfiets voor buiten en ging daar lekker op fietsen. Later heb ik de spinningbike en fiets verkocht voor ongeveer dezelfde prijs als ik het had gekocht. En zo ben ik dus gratis 30 kilo afgevallen. Ik heb nu een hometrainer waar een computer op zit met verschillende programma's. Die programma's laten je de ene keer een wat lichter parcours fietsen en de andere keer een zwaarder.

Wat levert het op

Ik ben heel trots dat ik 30 kilo ben afgevallen. En na 10 jaar ben ik nog steeds heel erg blij met mijn “nieuwe” gewicht. 30 kilo afvallen is een van mijn beste keuzes in mijn leven.

Als je afvalt, hoe weinig ook, dan krijg je meer zelfvertrouwen, je voelt je fitter en je kunt makkelijker bewegen. Het is ook gezonder, onder andere je hart en bloedvaten krijgen het makkelijker.

Op gewicht blijven

Als je dan zoveel moeite hebt gedaan om af te vallen, dan wil je ook op gewicht blijven. Op gewicht blijven is net zo belangrijk als het afvallen zelf. Je wilt niet opnieuw aankomen. Het is iets wat je je leven lang op moet letten.

Als je gaat afvallen heb pas je je voeding aan zoals ik hierboven heb beschreven. Gezond eten en regelmatig. Daarnaast ga je bewegen. Dat is je nieuwe levensstijl geworden. Hou je aan je nieuwe levensstijl en je zult zien dat je op gewicht blijft. Als je een tijd verder bent hoef je bijna geen moeite meer te doen, want het is een automatisme geworden.

Het is belangrijk dat je minder blijft eten als voor je met afvallen begon. Je hebt echt minder energie nodig als je bent afgevallen.

Oké, ik eet ook wel paaseitjes voor Pasen, veel chocolade pepernoten voor 5 december, tijdens kerst ook te veel, oliebollen met oud en nieuw en taart op verjaardagen. Maar doe dat alleen als je al op gewicht bent. De dag of dagen erna hou je je weer aan je levensstijl. Zo kom je niet aan en kan je toch gezellig meedoen. Dus één keer meedoen compenseer je de dagen erna weer door even rustig aan te doen qua eten en meer te bewegen.

Handige tips voor afvallen en op gewicht blijven

Als afsluiting een aantal handige tips:

  • Doe boodschappen met een volle maag. Je raakt minder in de verleiding om ongezonde snacks te kopen
  • Ga naar een feestje met een volle maag. Je raakt minder in de verleiding om ongezonde snacks te eten. Ga ver van de hapjes zitten/staan, dan is de verleiding minder groot
  • Haal geen snacks in huis. Je hebt dan ook minder moeite er vanaf te blijven
  • Heb je je doel gehaald? Vier je succes door jezelf te belonen. Koop een leuk tijdschrift of iets dergelijks
  • Neem boterhammen mee voor als je onderweg bent, dan hoef je onderweg niets te kopen als je trek krijgt

Disclaimer: De geboden informatie is niet bedoeld als een vervanging van deskundig medisch advies. Wanneer u zonder verificatie of nader advies van de geboden informatie gebruik maakt doet u dat voor eigen rekening en risico.

Ben je afgevallen? Laat je vragen, opmerkingen, tips en succesverhalen hier achter!

Tags: Afvallen Gezond zijn

Deel deze blogpost

1 Reactie

Ik ben 14 jaar oud en weeg 70 kilo bijna
En wil 30 kilo verliezen en ik doe er alles aan kan iemand mij aub tips geven.❤️

Beantwoorden

Op een gezond gewicht komen en langere tijd blijven kan je het beste doen door een structurele verandering van levensstijl waarin je je bewust bent van wat je eet. Met regelmatig (gezond) eten kom je dus een heel eind.

Eet 3x (ontbijt, lunch en diner) per dag gezond en genoeg (tot je het volgende eetmoment haalt zonder te snacken) en neem maximaal 3 gezonde tussendoortjes tussen ontbijt en lunch, tussen lunch en diner en tussen diner en slapen gaan en hier ook weer genoeg zonder te hoeven snacken.

Afvallen doe je het best door te bewegen, waardoor je meer calorieën verbrandt dan er binnen komt. Blijf ook dan gezond en genoeg eten (zie boven), want dat komt een efficiënte verbranding alleen maar ten goede. Goed blijven eten is belangrijk omdat jouw lichaam de calorieën verbrandt en niet opslaat als vet. Als er elke dag toch genoeg (gezonde) voeding binnenkomt verbrandt het lichaam de calorieën. Als er te weinig binnenkomt dan gaat het lichaam in een spaarstand en wordt de energie als vet opgeslagen.

Hoe je dit qua eten en sporten in de praktijk invult is heel persoonlijk. Kies een manier waarbij je het afvallen heel lang volhoudt en genoeg en gezond eten vanzelfsprekend wordt.

Een dieet is vaak tijdelijk en de resultaten van het dieet ook, omdat je dan weer in het oude patroon terug valt. Een dieet raad ik dan ook niet aan.

Ik wens je heel veel succes!

Beantwoorden

Laat een reactie achter Ja, leuk! Altijd welkom!

Velden met een * zijn verplicht.

*

*

* Wordt nooit openbaar gemaakt