Hoofdpijn na uitslapen voorkomen

| | 7 Reacties

Slaap je eens lekker uit, krijg je een hevige hoofdpijn! Ik heb oorzaken en oplossingen gevonden en geef tips hoe je hoofdpijn na uitslapen kan voorkomen. Ik heb zelf erg vaak last van hoofdpijn na uitslapen en wil er vanaf!

In het weekend wil je wel eens lekker uitslapen. Zeker als je de hele week vroeg op staat is uitslapen in het weekend iets om naar uit te kijken. Als ik uitslaap krijg ik vaak ochtendhoofdpijn. Het is niet alleen als ik uitslaap, maar ik krijg ook hoofdpijn als ik vroeg wakker ben en dan een tijd in bed blijf liggen. Ik blijf dan erg lang hoofdpijn houden, soms zelfs de hele dag. Heel soms kan ik lekker uitslapen en krijg ik geen hoofdpijn, maar dan loop ik de hele dag met watten in mijn hoofd. En dat is ook niet de bedoeling. Ik baal er vaak flink van. In het weekend wil je je gewoon lekker voelen en leuke dingen doen. Of juist dingen doen die doordeweeks blijven liggen. Het slaapt gewoon niet echt lekker uit, als je weet dat je de hele dag hoofdpijn hebt.

Natuurlijk kan ik lekker uitslapen en dan een pijnstiller nemen, maar ik voorkom liever een weekendhoofdpijn dan dat ik een pijnstiller neem. De hoofdpijn is een symptoom van een diepere oorzaak. De oorzaak moet je aanpakken en niet de symptomen weg nemen. Pijnstillers helpen lang niet altijd als ik hoofdpijn heb. Een paracetamol van 500 mg helpt vaak niet. Een Ibuprofen van 400 mg vaak wel, maar ook niet altijd.

Sowieso ben ik erg gevoelig voor hoofdpijn/migraine. Ik heb vaak er vaak last van. Ik krijg niet alleen hoofdpijn van uitslapen, maar ook zonder dat ik een reden kan aanwijzen. Dan komt de hoofdpijn in de loop van de dag opzetten. Soms gaat het na een paar uurtjes weer weg als ik rustig aan doe en soms blijft ik een paar dagen hoofdpijn houden. Als ik dan niet rustig aan doe word ik regelmatig heel erg misselijk. Ik heb wel eens een hoofdpijn dagboek bijgehouden, maar heb er geen lijn in kunnen ontdekken. Hoofdpijn komt overigens regelmatig voor bij mensen die de ziekte van Ménière hebben.

Omdat ik wil weten wat de oorzaak van de hoofdpijn is heb ik mijn probleem proberen te analyseren:

  • Doordeweeks sta ik altijd vroeg op, meestal tussen 6:15u en 6:45u. Het ligt er aan of ik de kinderen naar school breng of direct ga werken. De wekker gaat eigenlijk al veel eerder, want vaak lig ik een kwartier tot een half uur te doezelen.
  • In het weekend vind ik het lekker om uit te slapen. Dat lukt soms, maar meestal niet. Vaak ben ik dan ook al rond 6:30u wakker, maar dan blijf ik een uur, soms zelfs anderhalf uur in bed liggen. Ik hou er van om gewoon nog even lekker te liggen. Lekker warm onder de dekens doezelen. Doordeweeks doe ik dat ook wel, maar dan veel vroeger en minder lang.
  • In het weekend slaap ik ongeveer even lang als doordeweeks. Niet korter of langer.
  • Ik drink 's avonds geen koffie of alcohol, maar wel thee (met theïne).
  • 's Ochtends begin ik de dag met koffie, daarna een glas water en daarna een stevig ontbijt.
  • Verder doe ik niets anders dan doordeweeks.

Oorzaken van hoofdpijn wanneer je uitslaapt

Het lastige met hoofdpijn is dat vaak geen hele concrete reden is aan te wijzen waarom iemand hoofdpijn krijgt. De één heeft er last van, terwijl een ander nooit hoofdpijn heeft. Op internet verschillen de meningen nogal waarom je hoofdpijn krijgt als je uitslaapt. Ik ben op verschillende sites onder andere de volgende oorzaken tegen gekomen:

  • Uitdroging

    Je kan uitdrogen als je 's avonds te weinig drinkt of 's nachts veel zweet. Tekort aan vocht kan een oorzaak van hoofdpijn zijn.

  • Cafeïne gebrek

    Het lichaam kan behoefte hebben aan cafeïne, zeker als je gewend bent 's ochtends koffie te drinken. Zie het als een ontwenningsverschijnsel / cafeïne verslaving. Cafeïne tekort kan een oorzaak van hoofdpijn zijn.

  • Te kort slapen
  • Te lang slapen

    Bij lang slapen wordt door je lichaam meer serotonine dan normaal gemaakt wat hoofdpijn kan veroorzaken.

  • Te weinig zuurstof in de slaapkamer

    Zet 's nachts een raampje open zodat er frisse lucht in kan.

  • Bioritme in de war
  • Verkeerde slaaphouding resulteert in langdurige spierspanning en vervolgens een (spier-) spanningshoofdpijn
  • Medicijn/pijnstiller gebruik

    Sommige medicijnen en pijnstillers kunnen hoofdpijn als bijwerking hebben.

  • Alcohol gebruik

    Alcohol gebruik kan een kater en/of hoofdpijn veroorzaken. Alcohol schijnt het lichaam uit te drogen. Uitdroging veroorzaakt waarschijnlijk de hoofdpijn.

  • Drugs gebruik
  • Schommelingen in de bloedsuikerspiegel
  • Stress

    Stress kan ook door kleine dingen worden veroorzaakt zoals bijvoorbeeld deadlines op het werk, een file of niet kunnen ontspannen.

  • Onderdrukking van emoties

    Door het onderdrukken van emoties ontstaat vaatvernauwing wat leidt tot een mild zuurstoftekort.

  • Slaapapneu

    Mensen met slaapapneu stoppen tijdens het slapen regelmatig met ademhalen, waardoor een zuurstoftekort ontstaat.

  • Uitgestelde stoelgang

    Doordat mensen tijdens het slapen lange tijd niet plassen krijgt men een lichte bloedvergiftiging wat hoofdpijn veroorzaakt.

Hoofdpijn door uitslapen voorkomen

Hoe voorkom je dat je in het weekend met hoofdpijn op staat:

  • Drink voldoende voordat je gaat slapen
  • Zet een glas water naast je bed en drink elke keer wat water als je wakker bent
  • Sta vroeg op en blijf niet lang liggen
    • Drink direct iets om vocht aan te vullen
    • Drink direct iets met cafeïne zoals koffie, thee of cola als je dat doordeweeks ook doet
  • Slaap even lang als doordeweeks. Je kan uitrekenen tot welke tijd je ongeveer moet slapen
  • Gebruik een slaap app op je smartphone om de tijd die je slaapt te monitoren. Er zijn gratis en betaalde apps. De apps zijn over het algemeen niet heel nauwkeurig of betrouwbaar, maar misschien haal je er waardevolle inzichten uit. Je kan altijd eens proberen
  • Drink voor het slapen gaan geen grote hoeveelheden alcohol. Alcohol schijnt het lichaam uit te drogen.
  • Probeer voor het slapen gaan te ontspannen

Hoe kom je van de hoofdpijn af door uitslapen

Heb je lekker uitgeslapen en last hoofdpijn. Doe dan de volgende dingen om er af te komen:

  • Drink voldoende
  • Gebruik direct cafeïne als je dat doordeweeks ook gewend bent
  • Beweeg!

    Doe iets actiefs, ga wandelen, fietsen, yoga, verzin maar iets. Ga niet op de bank hangen. Bewegen helpt juist de hoofdpijn te verminderen.

  • Gebruik eventueel een pijnstiller zoals paracetamol of ibuprofen

Mijn oplossing

Het probleem bij mij ligt er waarschijnlijk in dat ik in het weekend langer blijf liggen en/of later dan normaal op sta. Mogelijk heeft het probleem met uitdroging te maken en heeft mijn - aan koffie verslaafde - lichaam behoefte aan cafeïne.

De afgelopen weken heb ik gebruikt om te testen, zodat ik 's ochtends niet direct hoofdpijn heb. Ik heb deze drie weken soms wel en soms niet uitgeslapen en ben soms wel en soms niet lang in bed blijven liggen. Het is eigenlijk de enige manier voor mij, omdat ik in het weekend niets anders doe dan doordeweeks. Een glas water naast mijn bed om vocht tekorten aan te vullen helpt. Alleen als je de hele nacht door slaapt is het lastig om 's nachts te drinken, maar je kan direct iets drinken als je wakker wordt. Het sneller opstaan bevalt goed, hoewel ik het uitslapen en lang blijven liggen echt wel mis. Ik slaap door tot ik wakker word of gewerkt word door een van de kinderen. Daarna stap ik vrij snel uit bed, ga naar beneden en drink koffie en glas water en eet mijn ontbijt. En dat gaat tot nu toe redelijk goed. Ik blijf hoe dan ook heel erg gevoelig voor hoofdpijn.

Heb jij wel eens hoofdpijn? Hoe voorkom je hoofdpijn? Hoe kom je er weer vanaf?

De nacht is voorbij, de zon is vrij, omhoog te gaan
Straks wordt het dag, de morgen is te pril, om stil te staan
Lang was het koud en donker, straks komt de dag
Vindt het licht zijn weg, in een nieuwe dag

De Kast - In nije dei (uit het Fries)

De foto bij deze blogpost is trouwens niet van mijn slaapkamer. Ik heb eens bij IKEA wat foto's geschoten en dit is er één van :-)

Tag: Hoofdpijn

Deel deze blogpost

7 Reacties

Wat vervelend dat je vaak hoofdpijn hebt. Ik heb zelden hoofdpijn.

Beantwoorden

Wat een goede blog, goed hoe je het probleem geanalyseerd hebt. Ik krijg niet zo snel hoofdpijn na het slapen, maar kan me na te lang slapen wel de rest van de dag duf voelen.

Beantwoorden

Je de hele dag duf voelen is ook niet fijn!

Beantwoorden
LekkerLevenMetMinder (Lekkerlevenmetminder ) schreef op :

Mooie info! Ik denk dat ik even extra goed moet letten op het niet uitdrogen; ik drink overdag al te weinig (als ik het door heb doe ik er natuurlijk wat aan, maar het gaat vaak onbewust) en dat zal 's nachts - zeker met uitslapen - wel helemaal zo zijn. Hopelijk helpt dat wat!

Beantwoorden

Voldoende drinken is sowieso belangrijk. Goed dat je daar opgaat letten. Ik hoop dat het helpt. Gelukkig heb ik daar geen moeite mee en drink overdag volop koffie, thee en water. De aanbevolen 2 liter per dag haal ik met gemak.

Beantwoorden

Ik heb regelmatig last van hoofdpijn. Recent ontdekt dat ik migraine heb en vaak bij het uitkomen van de maandelijkse regels. Dan helpt slapen uiteraard wel, maar steeds thuisblijven van het werk is ook geen optie. Met een Ibuprofen 600mg lukt het mij dan wel om de dag door te komen, gelukkig.

Beantwoorden

Gelukkig helpt een pijnstiller je voldoende zodat je normaal kan functioneren. Te vaak thuisblijven van het werk wordt vaak niet gewaardeerd.

Beantwoorden

Ik heb inderdaad ook weleens last van hoofdpijn als ik uitslaap. Gelukkig nooit erg, meer zo'n zeurend pijntje dat je nog wel kan negeren. Een glas water drinken zodra ik wakker wordt, doet wonderen (zeker als ik de avond daarvoor een glas wijn heb gehad). Sinds ik dat doe, heb ik nergens last meer van.

Beantwoorden

Wat naar dat je ook hoofdpijn hebt als je uitslaapt. Goed om te lezen dat water drinken bij jou helpt.

Beantwoorden
Vlijtig Liesje (Huisvlijt ) schreef op :

Dat lijkt me echt vervelend dat je hoofdpijn krijgt van uitslapen. Goed dat je het hebt uitgezocht zodat je het kunt voorkomen.

Heb je anders niet de neiging om dan toch maar vroeger op te staan?

Beantwoorden

Ik sta tegenwoordig sneller en eerder op en dat werkt gelukkig, maar uitslapen is gewoon zo lekker dat ik niet altijd vroeg en snel op sta.

Beantwoorden
Zo simpel is dan geluk (Zosimpelisdangeluk ) schreef op :

Hier ook veel hoofdpijn. Bij mij komt het vaak uit mijn nek en schouders. Of ik heb migraine. Beide vrij lastig wat aan te doen.
Fijn dat je enigszins een manier hebt gevonden om in ieder geval minder ochtendhoofdpijn te hebben!

Beantwoorden

Laat een reactie achter Ja, leuk! Altijd welkom!

Velden met een * zijn verplicht.

*

*

* Wordt nooit openbaar gemaakt