Lekker varen

| | 2 Reacties

Met het mooie weer van de afgelopen dagen is het tijd om met ons bootje te varen. We hebben het bootje op Hemelvaartsdag daarom weer te water gelaten.

We wonen aan het water en toen we dit huis kochten kwam een lang gekoesterde wens van mij uit. Ik vind het heerlijk om in de achtertuin te zitten en naar voorbij varende bootjes te kijken. De zon op je huid voelen. Koffie of thee erbij. Even groeten. Fantastisch.

Zo lang ik me kan herinneren wil ik aan het water wonen. Vroeger woonden mijn ouders vlakbij het water. De achtertuin en het kanaal werd door een fietspad gescheiden. Ook hadden mijn ouders altijd boten, jachtjes van rond de twaalf meter, waar we mee op vakantie gingen. En ze hadden altijd een een rubberboot met een buitenboordmotor van 5 of 7,5 pk erbij voor de kinderen. Als kind van een jaar of tien is zo'n rubberboot fantastisch. Uren lang hebben we er mee gevaren. De meeste tijd zo snel mogelijk, want zo gaat dat als je kind bent. Niet dat het mocht, maar je deed het toch. Ik merk het ook bij mijn eigen kinderen. Vooral de jongste wil graag zo snel mogelijk varen. De oudste heeft dat iets minder. Ik zelf wil tegenwoordig graag gewoon rustig varen. Door mijn jeugd heb ik iets met het water. Daardoor heb ik zo'n twintig jaar geleden (maar) een jaar op het water gewoond, in een woonboot.

Uitzicht op het water

Als je aan het water woont, wil je op een gegeven moment een bootje. Zo gaat dat. In de wijk zie ik achter bijna elk huis een bootje in het water liggen. Er ligt van alles; van nieuw tot oud en van groot tot klein. Dit weekend varen er heel veel boten langs ons huis. Door het mooie weer hebben veel mensen zin om te gaan varen. Voor het weekend kwam er amper iets langs, behalve wat jeugd in kleine bootjes.

Soms verbaas ik me hoeveel geld er telkens langs vaart. Gisteren zag ik bijvoorbeeld een hele mooie sloep met inboard dieselmotor, prachtig afgewerkt met kabelaring en met een gedeeltelijke canvas huif. Ook zag ik een grote RIB rubberboot met consolebesturing, navigatiebeugel en een 90 pk buitenboordmotor waar je u tegen zegt. Ik schat de waarde van beide boten op zo'n € 30.000 per stuk. Dit zijn wel de toppertjes. Er varen veel meer gewone sloepen en consoleboten langs, die "slechts" tussen de € 3.000 en € 15.000 waard zijn. En dan zijn er nog de gewone bootjes die tussen de € 1.000 en € 3.000 waard zijn. Man, man, man... wat een geld! Je kan in zo'n bootje niet slapen. Het zijn sloepen en consoleboten en geen jacht waar je op kan overnachten. Je gaat er dus een dagje mee cruisen. Ik denk dat je echt een liefhebber moet zijn om zo'n boot te kopen. Dat ben ik niet meer. Vijftien jaar geleden heb ik samen met mijn broers veel verschillende bootjes gehad. Veel boten kan ik me niet meer herinneren, maar er zaten wat dure en snelle console- en rubberbootjes tussen, maar niet zo duur als ik net noemde. Met een paar duizend euro per man hield het wel op. De mooiste boot die we hebben gehad was een opduwer uit 1930 met tweecilinder dieselmotor die je met de hand aan moest slingeren. Zo'n opduwer werd gebruikt om een vrachtschip voort te bewegen in een tijd dat vrachtschepen zelf nog geen motor hadden. De meeste bootjes hadden we maar even. We probeerden ze voor meer geld te verkopen dan wij ze hadden gekocht. Ik ben niet jaloers op mensen met dure boten. Ik heb tegenwoordig andere bestemmingen voor het geld. Bestemmingen die ik belangrijker vind. Mooi is dat, dat iedereen zijn eigen keuzes kan en mag maken.

Bootje in plané

Ons bootje is een simpel klein aluminium bootje van 3.7 meter (12 feet). Ondanks dat het een simpel, klein en spartaans bootje is ben er blij en tevreden mee. Het gaat mij om het buiten zijn. Lekker varen. Ontspannen. Genieten van het water. Soms alleen, soms met de jongens, soms met ons vieren. Ik vind dat plezier en geluk niet veel geld hoeft te kosten.

Precies vier jaar en 2 dagen geleden op 26 mei 2013 kocht ik het bootje met een kanteltrailer via een advertentie op internet van een particulier. Omdat het van aluminium is gemaakt, weegt het bootje maar 59 kilo. Een van de eisen was dat het een licht bootje moest zijn. Door het lage gewicht is hij gemakkelijk uit het water te tillen. 's Winters leggen we hem op z'n kop op onze steiger. Bij een watersport bedrijf hebben we toen een nieuwe buitenboordmotor gekocht met 5 pk. Voor zo'n licht bootje als wij hebben vind ik dat genoeg. Op zich had ik een motor kunnen kopen met meer vermogen, want ik heb inmiddels alweer twintig jaar geleden mijn Vaarbewijs deel 1 behaald. Als de jongens (nu vijf en zeven jaar oud) straks zelf gaan varen vind ik dit bootje goed genoeg en is 5 pk voldoende. Met meer pk hebben ze een vaarbewijs nodig. Een vaarbewijs kan je pas halen als je 18 jaar bent en dan mag je met boten varen die sneller kunnen dan twintig km per uur of groter zijn dan 15 meter en dan nog niet eens op alle Nederlandse binnenwateren. Officieel mag een kind trouwens pas een gemotoriseerd schip besturen als hij/zij 12 jaar of ouder is en dan mag het bootje maximaal 13 km per uur kunnen, maar dat terzijde. Als ik alleen in de boot zit dan gaat al tweeëntwintig kilometer per uur heb ik eens met een gps app op mijn smartphone gemeten. Bovendien ben ik veel zwaarder dan beide jongens samen.

Check het filmpje van ons bootje op topsnelheid, leuk speelgoed voor de kids (en papa) toch!?

De trailer hebben we vrij snel weer verkocht. Heel soms heb ik daar wel spijt van. De boot op de trailer zetten en naar een meertje in de buurt rijden lijkt me af en toe best leuk. Aan de andere kant denk ik dat het er in de praktijk niet van komt. Ik ken mezelf, het is in mijn beleving al snel teveel gedoe. Eerst moet de trailer uit de stalling gehaald worden, want we hebben geen ruimte bij ons huis om de trailer te stallen zonder veel hinder te veroorzaken. Dan de auto en trailer parkeren bij de boothelling. Dan moet ik naar huis lopen, daar doe ik maar 10 minuten over. Vervolgens vaar ik de boot naar de boothelling. Daarna rij ik auto met trailer de helling af en kan ik de boot op de trailer leggen. Dan met auto en trailer naar de bestemming rijden. De trailer achteruit de helling af en de boot te water laten. Op zich is het best te doen, maar ik ken mezelf goed genoeg. Ik begin er waarschijnlijk niet aan.

Tank en gashendel van de buitenboordmotor

Wij gaan vandaag weer even varen :-)

Tags: Dagboek Seizoenen Tevreden zijn Varen

Deel deze blogpost

2 Reacties

Je had een hoop mooie dagen om te varen. Ik had eigenlijk helemaal geen idee dat je een vaarbewijs nodig hebt. Maar hoe zit het dan met de bootjes die je een dagje kunt huren? Wordt dat gecontroleerd?

Ik heb vroeger wel eens gezeild. Een vriendin zeilde altijd in de zomer met haar ouders. Dat zou ik ooit nog wel eens willen doen.

Beantwoorden

Zeilen lijkt me ook erg leuk. Ik erger me soms wel eens aan het geluid van de buitenboordmotor en zeilen is echt lekker stil. Een elektromotor zou natuurlijk een oplossing zijn, maar de accu(s) gaan redelijk snel leeg.

Een vaarbewijs heb je alleen nodig als een boot sneller kan dan 20 km per uur of langer is dan 15 meter. Een huurboot is vaak langzamer en kleiner, dus een vaarbewijs is dan niet nodig.

Beantwoorden
Zo simpel is dan geluk (Zosimpelisdangeluk ) schreef op :

Heerlijk lijkt me dat om een bootje te hebben. Geniet van al het vaarplezier

Beantwoorden

Laat een reactie achter Ja, leuk! Altijd welkom!

Velden met een * zijn verplicht.

*

*

* Wordt nooit openbaar gemaakt