Mediteren

| | 2 Reacties

Meditatie is "met opmerkzaamheid in het huidige moment zijn". Dat betekent dat je je op één ding tegelijk richt. Je hebt alleen aandacht voor datgene waar je nu mee bezig bent. Vaak zijn je gedachten bezig met situaties uit het verleden en de toekomst. Tijdens meditatie probeer je die gedachten zoveel mogelijk te stoppen. Je bent alleen bezig met het nu.

Een tijdje geleden schreef ik over de voordelen van elke dag mediteren. Ik deed dat omdat ik wilde ervaren wat er met je gebeurt als je dagelijks mediteert. Bij wijze van proef ging ik een maand lang elke dag mediteren. Al snel merkte ik de effecten van de dagelijkse meditatieoefening; ik werd rustiger, kreeg minder stress en meer geduld.

In principe kan je meditatie bij veel dingen toepassen, bijvoorbeeld door heel bewust en en met aandacht ramen te lappen, ik noem maar iets. Ook Yoga is een vorm van meditatie. De yoga oefeningen doe je bewust en met volle aandacht en de ontspanningsoefening op het eind van de yoga les voelt zó lekker.

Wat is meditatie

Meditatie is eigenlijk heel simpel.

Door te mediteren creëer je een soort innerlijke stilte. Je leert jezelf beter kennen. Je kan het zien alsof water tot rust komt. Dan kan je jou ware ik gespiegeld zien in het water. Door meditatie leer je jezelf een basishouding aan van loslaten, geduld, acceptatie en mildheid. Meditatie kan een handig middel zijn om op zelfonderzoek te gaan in jouw innerlijke wereld. Het kan ook een spirituele belevenis zijn, maar dat hoeft zeker niet perse.

Meditatie kan je ook zien als tijd voor jezelf. Het is belangrijk dat je af en toe tijd neemt voor jezelf. Tussen alle dagelijkse bezigheden vergeet je soms wel eens even te ontspannen. Ontspannen is juist heel belangrijk. Ook als is het maar 5 minuten. Het geeft je energie om weer verder te gaan.

Een eenvoudige meditatieoefening is dat je gaat zitten en je richt op je ademhaling. Je denkt alleen aan je ademhaling. Verder denk je nergens aan. Zo makkelijk is het. Tegelijkertijd is helemaal nergens aan denken ook het moeilijkste. Onbewust dwalen de gedachten weer af. Zodra je merkt dat dit gebeurt, verleg je de aandacht weer naar de ademhaling. Als je dat minstens 10 minuten per dag doet ervaar je al de voordelen van meditatie. Verderop heb ik een eenvoudige meditatieoefening opgeschreven.

Er zijn veel verschillende vormen van meditatie zoals:

  • Concentratie meditatie; je concentreert de aandacht op een object, beeld, geluid, een kaarsvlam, ademhaling of elementen uit de natuur. Als je wat langer mediteert merk je dat invloeden van buitenaf of binnenuit je minder afleiden. De aandacht wordt één puntig gemaakt. Zodra dit gebeurt gaat de meditatie van een objectgerichte meditatie over in een objectvrije meditatie. De aandacht ontspant geheel en hoeft niet meer op een object gericht te worden, omdat het onderscheid tussen 'een object' en 'het geheel' samensmelt tot Eén.
  • Transcendente meditatie; de aandacht wordt gericht op een klank, die de geest naar binnen doet keren.
  • Vipassana meditatie; de aandacht wordt gericht op de veranderingen die plaatsvinden in lichaam en geest. Je bent je bewust van gedachten en emoties, maar deze laat je geheel aan je voorbij gaan en je hecht er geen belang aan. Je wordt je bewust van de veranderlijke aard van de werkelijkheid. Een afgeleide van Vipassana meditatie is Mindfulness.

Voordelen van meditatie

Belangrijk bij meditatie is dat je het regelmatig doet. Het is beter 10 minuten per dag te mediteren dan één keer per week een uur. Als je dagelijks mediteert blijf je de effecten van meditatie voelen. Als je stopt met mediteren dan verminderen de positieve effecten van meditatie al binnen een paar dagen.

10 tot 15 minuten per dag moet toch lukken? Je hoeft er alleen even tijd voor vrij te maken. Het beste kies je een vast moment op de dag. Bijvoorbeeld voor dat je naar je werk gaat, net na de lunch of 's avonds om de dag mee af te sluiten. Als je op een vaste tijd mediteert vergeet je het ook minder snel. Je zit dan in een ritme en het gaat vanzelf. Als je dagelijks mediteert dan zul je merken dat je behoefte om te mediteren groeit. Je verlangt naar meditatie. Ook dat zal helpen om dagelijks er even voor te gaan zitten.

De voordelen van meditatie zijn in te delen in de voordelen op korte en lange termijn.

Voordelen van meditatie op korte termijn

  • Je ervaart minder snel stress
  • Je wordt rustiger; je wordt minder rusteloos
  • Je zal beter slapen
  • Je ervaart minder onzekerheid en angst
  • Je hebt meer energie
  • Je hebt minder behoefte aan cafeïne, zoet eten, vet eten, alcohol en/of sigaretten

Voordelen van meditatie op lange termijn

  • Je hebt meer energie
  • je voelt je fitter
  • je wordt productiever
  • je wordt creatiever
  • Je kan je beter concentreren; doordat je oefent te concentreren op je ademhaling
  • Je krijgt een rustigere ademhaling
  • Je ervaart meer innerlijke rust; je krijgt rust in je hoofd
  • Je ervaart meer onafhankelijkheid en vrijheid
  • Je voelt je zelfverzekerder
  • Je wordt je meer van jezelf bewust; je leert meer over jezelf en over een ander
  • Je leeft meer in het nu; de gedachten uit het verleden en over de toekomst zullen meer naar de achtergrond verdwijnen

Hoe moet je mediteren

Laat ik voorop stellen dat je helemaal niets "moet". Je mag zelf weten hoe je mediteert. Er zijn geen regels over hoe je precies moet mediteren. Ik vind het zelf wel fijn als ik op een stoel zit met mijn rug tegen de rugleuning. Als je liever op een lekker kussen op de grond zit, mag dat natuurlijk ook. Het liefst doe ik aan concentratie meditatie. Hier onder leg ik uit wat ik meestal doe. Het is een eenvoudige concentratie meditatie oefening.

Eenvoudige meditatieoefening

  • Zoek een rustig plekje waar je niet gestoord kan worden
  • Ga op een stoel zitten, of in de lotushouding, of in de kleermakerszit. Als als zitten niet gaat kan je ook gaan liggen, maar zitten heeft de voorkeur omdat je dan minder snel in slaap valt, want dat is niet de bedoeling
  • Leg één hand of twee handen op je buik; leg ze aan de bovenkant van je buik net onder je longen. Voel wat je buik doet als je adem haalt
  • Doe je ogen dicht of kijk naar een vast punt voor je
  • Probeer diep in en uit te ademen
  • Concentreer je op je ademhaling; hou je aandacht bij je ademhaling, denk aan niets anders. Als je merkt dat je aandacht afdwaalt breng het dan rustig weer terug naar de ademhaling. Word niet boos
  • Ontspan alle spieren en laat je tong loskomen van je gehemelte, blijf wel recht op zitten om goed te kunnen ademen
  • Doe dit zo lang als je wilt

Dit is het enige wat je hoeft te doen.

Als het niet lukt om de aandacht bij je ademhaling te houden, dan kan het helpen de lengte van je ademhalingen te tellen. Als je inademt begin je met tellen tot het moment dat je uitademt. Tijdens het uitademen tel je opnieuw. Pauzeer even 2 tellen en adem dan opnieuw in en ga tellen. Wat je ook kan doen is de ademhalingen te tellen. Tel één op de inademing en 2 op de uitademing. Tel door tot 10 en begin dan opnieuw.

Probeer diep adem te halen "met je buik". De buikademhaling is de beste manier van ademhalen.

Als je eenmaal goed in en uit ademt mag je je handen in je schoot leggen.

Doe jij aan meditatie? Ervaar jij de voordelen van dagelijkse meditatie?

Laat een reactie achter en help anderen de voordelen van meditatie te ervaren!

Tags: Mediteren Ziekte van ménière

Deel deze blogpost

2 Reacties

Ja, ik probeer zo vaak mogelijk te mediteren. Het stomme is dat ik het regelmatig oversla en dat terwijl ik weet hoe goed het voor me is. Gisteravond toevallig weer een heerlijke meditatie gedaan, dus hopelijk hou ik nu het ritme er weer in.

Beantwoorden

Eigenlijk zou ik ook vaker moeten mediteren. Toen ik dagelijks mediteerde voelde ik me veel beter en ik had minder last van stress. Daardoor werd ik ook iets minder duizelig. En alle beetjes helpen om minder duizelig te zijn!

Beantwoorden

Ik wil het zeker wat vaker gaan doen. Kan er echt van tot rust komen maar doe het eigenlijk te weinig.

Beantwoorden

Ik mediteer inmiddels weer vaker en heb het plan daar mee door te gaan. Het geeft veel voordelen.

Beantwoorden

Laat een reactie achter Ja, leuk! Altijd welkom!

Velden met een * zijn verplicht.

*

*

* Wordt nooit openbaar gemaakt